sunnuntai 18. maaliskuuta 2012

Mistä tuloja paikallislehdille?

Loviisan Sanomien päätoimittaja ja paikallislehtien yleispuuhamies Arto Henriksson esitti minulle jokin aika sitten ajatuksen, että ryhtyisin pohtimaan miten pienet lehdet tulevaisuudessa voisivat saada enemmän tuottoja sähköisestä mediasta. Vaikka en uskaltanut hänelle luvata mitään, jäi ajatus kuitenkin vaivaamaan.
Koska edelleenkään minulla ei ole valmista esitettävää aiheesta, ajattelin tunnettujen it-gurujen tavoin laitaa keskeneräiset ideani yleiseen jakeluun,  teille päätoimittajille, jotka olette muutenkin lähellä aihetta. En odota, että vielä tästä avauksesta lehdille syntyy Bil Gatesin kaltaista bisnestä, mutta arvokalaa kannattaa  pyytää, vaikkei aina saisikaan.
Tässä  muutamia ajatuksiani  pohdittavaksi ja jatkojalostettavaksi:
Me vanhat lehdentekijät tunnistamme -  pelkistetysti ilmaistuna - lehden siitä, että sillä on oma toimitus, oma myyntiorganisaatio sekä oma ilmoitusten ja sivujen valmistus.  Paino ja jakelu kuuluvat asiaan, mutta harvalla pienellä lehdellä on organisaatiossa näistä kumpaakaan.
 Uskommen, että  kiinnosavat uutiset tuovat lukijoita, joiden lähelle ilmoittajat haluavat päästä. Näistä syntyy tilauksia ja tästä syystä onnistumme myymään ilmoitustilaa.
Sähköisen median kanssa olemme ongelmissa. Nekin sivut pitää toimittaa, valmistaa ja sinnekin pitää myydä ilmoituksia. Oma väki ei halua nettisivuja tehdä ja ilmoittajat eivät halua nettilehden ilmoituksista maksaa.
Arto on uuden median hyvä asiantuntija. Hän on kokeillut monia  asioita. Hän myös perehtynyt vasta tulossa olevia mahdollisuuksiin. Häntä meidän kannattaa kuunnella jatkossa.
Itse unohtaisin  koko paikallislehtiajatuksen kun puhutaan  ilmoituksista ja sen tuotoista netissä. Toki k-kauppiaan linkki voidaan laittaa, mutta se tehdään palvelu- eikä ansaintamielessä.
 Kuinka moni teistä on tutustunut Googlen AdSense-järjestelmään? (google.mainokset sivullesi) Niitä ilmoituksia on tälläkin sivulla. Jokainen yritys (ei yksityinen henkilö) voi tehdä verkossa sopimuksen Googlen ilmoituksista omille verkkosivuilleen.  Ainoa rajoite lienee, että itse et saa klikkailla näitä mainoksia.
Ilmoitusmyyjänä ei olekaan enää lehden oma henkilökunta, vaan "mainostoimisto" Google. Hintakaan ei ole lehden määräysvallassa.   Mutta onko lehdillä varaa jättää noitakaan klikkauksia hyödyntämättä.
Jos suostutaan siihen, ettei enää myydä itse ilmoituksia eikä edes niitä hinnoitella, täytynee myös ajattelutapaa itse päätuotteesta; jutusta tai uutisesta muuttaa. Nyt me teemme jutun, pistämme sen lehteen ja verkkosivulle  miettimättä, miten se lukijan kohtaa vai kohtaako lainkaan.
AdSense-ilmoituksen vaihtuvan ilmoituksen idea on jutun aiheessa. Jos aihe liittyy matkailuun, ilmoituksessa vaihtuvat matkatoimistojen ja lentoyhtiöitten tarjoukset. Jos kirjoitat urheilusta, hyppäävät Adidaksen tossut ilmoitukseen. Kirjoitapa lintujen parittelusta ja soidinmenoista, et ehkä arvaakaa mitä tarjouksia sivullasi on. No onneksi voit asettaa myös rajoituksia kenelle suunnattuja ilmoituksia sivuillasi on. Voit myös keskeyttää tai lopettaa ilmoitusten julkaisun milloin haluat.
Tässä järjestelmässä ei siis ole tärkeää se,  minkä lehden sivuilla, missäpäin Suomea tai kuinka usein lehti ilmestyy, vaan se mitä aihetta kirjoitus koskee.  Yllättävästi sivullesi osuvat myös oman paikkakunnan tarjoukset.
Lehdessä ja toimituksissa on mietittävä monta asiaa uudelleen, jos lehden tulonmuodostus on joskus edellä kuvatuista seikoista riippuvainen.
Minusta paikallislehtienkin on ymmärrettävä sosiaalinen media uudella tavalla. Se ei ole vain valtaisa määrä epämääräisiä  ryhmiä ja keskustelupalstoja. Sinne vain on mentävä. Oikein oivallettuna siellä on paikallislehdillekin paljon mahdollisuuksia.

Pelkkä oma sivu Facebookissakaan ei riitä, vaikka jokaisella lehdellä sellainen pitää jo olla.  Ideana on se, että  lehden työntekijät ovat mukana mahdollisimman monessa   ryhmässä. Kun kukin siirtää linkin omasta jutusta useiden ryhmien sivuille, ryhmän käyttäjät vyöryvät  paikallislehden nettisivuille. Siitä hyötyy lehti ja mahdollisesti lehden sivuilla olevat mainostajat. Se on tarjouksen kiinnostavuudesta kiinni. Samalla tavalla kuin päätoimittajat nyt linkittävät Ilta-Sanomien uutisia sivuilleen, miksi hän ei linkittäisi omaa pääkirjoitusta ryhmään Ilta-Sanomat?
  Itse olen laittanut muutaman metsästysaiheisen kirjoituksen ja kuvan 5000 jäsenen ryhmään Metsästäjät. Voitte arvata millainen vipinä blogin sivuilla on käynyt, kun alan harrastajat ovat tutustuneet linkkiin tarkemmin minun blogissani. Tilastossa näkyvät kävijäpiikit imartelevat. Kävijöitä on Venäjältä, USA:sta, Ruotsista...
Uskon, että  tämä kirjoitus ryhmässä Paikallislehtien Päätoimittajayhdistys PPy, sivuni kävijämäärä - ja mainosten klikkaajien määrä - kasvaa jälleen. Tervetuloa!
Sanomalehtien liitossa käytiin minun pj-kaudella periaatteellista keskustelua siitä, saako Google laittaa sivuilleen paikallislehtien uutisotsikoita. Uutista klikkaamalla lukija siirtyisi lehden omalle sivulle sitä lukemaan. Sanomalehtien liitossa otimme silloin ainoan mahdollisen kannan eli Googlen pitää kysyä sitä lehdiltä. Liitolla ei ole mandaattia lupaa antaa.
Nyt suosittelisin lehtiä olemaan itse aktiivisia ja sopimaan Googlen kanssa otsikoiden käyttöoikeudesta. Silloin paikallislehtien otsikoita vilahtaisi Nokian, Samsungin ja Applen kännyköiden etusivulla.
Niitä potentiaalisia paikallisen jutun lukijoita pitää metsästää kaikkialta sähköisestä maailmasta. Mitä väliä sillä on, kuka sitä lukee kunhan lukee.

No, tämä on siis vain yksi ansaintavaihtoehto. Lisäksi meidän pitää tutkia, miten netin maksutavat kehittyvät. Artolla on jo kokemusta sellaisesta, että voi ladata puhelimella verkkorahaksi esimerkiksi yhden euron ja sillä eurolla voin ostaa suuren määrän juttuja, kuvia tai palveluita, joiden hinta on sentin tai kaksi. Silloin meidän tulee miettiä myös sitä, kannattaako kaikkia juttuja jakaa ilmaiseksi verkossa.
Minusta lehden julkaistut ja julkaisemattomat kuvat ovat arvo sinänsä. Näen silmissäni vielä päivän, jolloin lehde kuva-arkistosta kaikki voivat ladata kuvia omaan yksityiskäyttöönsä mitättömästä hinnasta. Mutta, jos niitä klikkaajia on tuhansia tai satoja tuhansia, silloin siitä sentitistä ja kahdesta tulee bisnes.
Kommentoikaa, mitä ajatuksia itsellänne on aiheesta..
Hyvää kevättä!

Juha






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti