Naantalin kaupunginvaltuusto
päätti maanantaina korottaa mökkiveroa ja nostaa
kunnallisveroprosentin 19.00
prosenttiin. Kaikki ryhmät olivat harvinaisen yksimielisiä
korotuksen
tarpeellisuudesta. Jotkut olivat jopa ylpeitä siitä.
Itsekin olin korotuksen takana.
En kuitenkaan hurrannut vasemmistoliiton tavoin sen puolesta. Tuntemus on
lähinnä pettymys ja sanoin sen myös ääneen.
Minusta ammattiorganisaation –
niin päättäjien kuin valmistelijoidenkin – pitää ottaa eri tavalla vastuuta
asioiden hoidosta. Silloin kun
annetuilla resursseilla ei päästä tavoitteeseen, vaan pitää mennä kuntalaisen kukkarolle, ollaan
epäonnistuttu. Sen pitäisi olla iso kolaus ammattiylpeydelle.
Puolen prosenttiyksikön korotus
yhdessä mökkiveron kanssa tuottaa kaupungille n. 2 miljoonaa euroa vuodessa. Se
riittää viikon menoihin. Sen sijaan talousarviossa on 135 miljoonaa euroa niin
virka- kuin luottamushenkilöidenkin käytettävissä. Tuota menoerää sitä pitäisi
tarkastella ja taivutella eikä tuijottaa yhtä tai kahta puuttuvaa miljoonaa.
Naantalin sosiaalimenojen kasvu
on käytännössä karannut käsistä. Isot investoinnit vammaisten asuntolaan ja
vanhuspalveluihin ovat perusteltuja, mutta niiden mukana tulevia vuotuisia
kustannuksia ei ole osattu ennustaa oikein. Samaan aikaan muut virastot pitävät kynsin hampain kiinni
omista määrärahoistaan. Kun kilpailukykysopimus, valtionosuusuudistus ja
sote-peikko ovat osaltaan sekoittamassa pakkaa, tuntuu veronkorotus enemmän
kuin välttämättömältä.
Kuluneen neljän vuoden aikana jäi
kuitenkin paljon myös tekemättä.
Valtionosuusuudistus on ollut
tiedossa koko vaalikauden ajan. Palvelustrategia ja tavoiteorganisaatiot jäivät
toteuttamatta.
Naantalissa on vaalikauden aikana
eläköitynyt keskimäärin 40 henkeä vuodessa. Ensi vuosi mukaan luettuna
kaupungilla on ollut 10 miljoonan suuruinen palkkatulo uudelleen harkittavana
ilman yt-neuvotteluja. Henkilöstömenojen kasvu on toki hetkeksi pysähtynyt, mutta
kokonaisuutena tilaisuus jäi käyttämättä.
Kieltämättä veron nosto on paljon
helpompaa kuin neuvotella työtehtäviä ja vastuita uusiksi. Siihen ei ole halua
eikä ehkä aina taitoakaan.
Myös valtionosuusleikkauksiin ja
Nesteen satamatulojen jäädyttämiseen olisi voitu reagoida määrätietoisemmin.
Vielä kuukausi sitten valtuustossa
tarkastuslautakunnalle vastattiin, ettei välittömiä sopeutustarpeita
ollut kesällä 2015.
Seuraavan valtuuston on syytä
varautua siihen, että käsi käy kuntalaisen kukkarolle vielä monta kertaa. Jotta
siltä vältyttäisiin, pitäisi sekä luottamushenkilöiden että virkamiesjohdon
otteissa ja asenteissa tapahtua iso muutos. Sellaista ei ole näköpiirissä. On
vain ymmärtämystä sille, että palvelujen (työsuhteiden) säilyttäminen vaatii joko verojen korottamista tai velan
kasvua tai molempia. Ammattiorganisaation pitäisi kuitenkin nähdä nuo keinot ei ensimmäisenä vaan vasta viimeisenä
hätäkeinona.
Valitettavasti meidän uusi
kaupunginjohtajakaan ei ole mikään talousmies. Hän on hyvä sosiaalijohtaja niin
kuin hänen työhistoriansakin kertoo.
Kai sitä itsenikin pitäisi tehdä
niin kuin ammattijohtajan kuuluu.
Tunnustaa tappio ja jättää avaimet työhuoneen pöydälle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti