perjantai 25. toukokuuta 2012

Raisio uusiksi

Raision keskustan uusi, vasta luonnosvaiheessa oleva yleiskaava on yksi merkittävimmistä muutossuunnitelmista Raision keskustassa yli 30 vuoteen. Paljon puhuttu Nesteentien alitus ei vie vain liikennettä maan alle vaan muuttaa jokaisen raisiolaisen ja ohikulkijan reittisuunnitelmia ja käsitystä koko kaupungista.
Kaavan perusajatus on pudottaa raskas liikenne kirjaston jälkeen maan alle. Tunneli nousee pintaan heti nykyisen pääristeyksen takaa.  Kuuluisa risteys ei ole uudistuksen jälkeen enää risteys, sillä siitä ei enää käännytä Myllyn eikä Naantalin suuntaan.
Nesteentie uusi liikenteellinen solmukohta tulee nykyisen ammattioppilaitoksen kohdalle. Naantalista ja Myllyn suunnasta tuleva liikenne nousee kiertoliittymästä kaupungin keskustaan ja Turun suuntaan. Liikennemäärät moninkertaistuvat kaupungintalon kohdan risteyksessä  Kirkkoväärtinkujalla ja hautaumaan risteyksissä Pappilanpolulla ja kirkkoherrankujalla. Uusi väylä sijoittuisi seurakuntatalon länsipuolelle. Erityisen suuri muutos koskee Soliniuksenkatua, josta tulee Raisiontien veroinen pääväylä Tasalaan.
Paitsi liikenteen osalta kaupungin keskusta tule kokemaan täydellisen kasvojenpesun seuraavan 20-30 vuoden aikana.
Käytännössä koko Tasalan nykyinen rakennuskanta on suunniteltu purettavaksi ja rakennettavaksi uudelleen. Muutos tulee olemaan suuri sekä liiketilojen asettelun, määrän että keskustaan kaavailtujen asuntojen määrän osalta. Suunnitelma on jatkoa uudelle torille ja sen reunoille jo nousseelle uudelle rakennuskannalle.
Liikenteeltä vapautuva Nestentie on vielä tulevan käytön osalta kysymysmerkki. Siitä voi tulla alue, joka antaa tilaa hengittää tai siitä voi tulla korkeiden kerrostalojen alue, joka kasvattaisi kaupungin asukamäärää ja tukisi palveluita Tasalan uusissa liikerakennuksissa. Ilman tuntuvaa asukas- ja asiakasmäärän kasvua uusille liikeraennuksille ei ole tekijöitä ja eikä niihin tulijoita.
Nykyinen Nesteentien Martinkadun puoleinen alue varataan katutasossa liiketiloiksi, mutta myös siellä korkeat asuintalot ovat mahdollisia.  Nykyisin kaupungissa on korkeita kerrsotaloja Rasiontien pohjoispuolella ja länsi-puolella. Tulevaisuudessa niitä on lisää myös etelässä ja idässä.
Nykyisen Nesteentien ylläpitäjä on valtio. Valtio ylläpitää pääliikenneväyliä. Raision keskustan läpi kulkevan pääväylän liikennettä hidastaa liikaa paikallisliikenne.
Lyhennetty tunneli on kustannuksiltaan edullisempi kuin Rauman valtien alittava aikaisempi suunnitelma. Lyhennetty malli ei poista ongelmaa Myllyn ja kaupungin keskustan välillä. Paikallisliikennettä ei haluttaisikaan näin lyhyelle matkalle valtatielle.
Kaupungin yleiskaavassa ratkaisua etsitään vaihtoehtoisista linjoista Myllystä  Haaviston maitten läpi Palovuoren kautta Rauman tien yli Kerttulantielle ja Raisionkaarelle.
Kaupunki järjesti keskustan yleiskaavasta suunnittelukilpailun, jonka voittajatyön pohjalta on käynnistetty itse kaavan laatiminen. Kilpailun ideoita on hyödynnetty laajasti, mutta itse kaava ei ole lähellekään voittajatyön kaltainen.
Siksi kesällä tai alkusyksystä nähtäville tulevasta kaavaluonnoksesta on syytä jokaisen olla kiinnostunut ja miettiä, miten kaava totetuessaan muuttaisi omaa elinympäristöä, liikennettä ja toimintaolosuhteita. Raision uusi keskustan yleiskaava ei ole mikä kaava tahansa, sillä niin paljon ja niin monia asia siinä on mietitty kokoaan uusiksi.
Kaavoitustilanteesta voi lukea lisää Raision verkkosivuilta http://www.raisio.fi/palvelut-a-o/kaavoitus-ja-maankaytto/osayleiskaava/valmist-oleva-oyk/fi_FI/valmist-oleva-oyk/


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti